6 rzeczy, które musisz zacząć stosować już dziś, bo przybliżą Cię do długowieczności.

Czy wiedziałeś, że mózg starzeje się dużo wolniej niż ciało? Zastanawiałeś się nad esencją powiedzenia „w zdrowym ciele zdrowy duch”?  Wiesz, możesz pomóc swemu ciału być sprawnym na dłużej i dożyć sędziwego wieku w doskonałej formie fizycznej i psychicznej. Co Ci w tym pomoże?

INTELIGENCJA ZDROWOTNA

Zachwycona wykładem prof. Jerzego Vetulani odnośnie długiego i szczęśliwego życia ( polecam gorąco, wykład znajdziecie TUTAJ )  dla Strefy Psyche SWPS w Katowicach postanowiłam podzielić się z Wami inspirującymi wiadomościami. Jest kilka sprawdzonych nauko, zbadanych i potwierdzonych rzeczy, będącymi dowodami na to, że długie i szczęśliwe życie=umiejętne dbanie o siebie. A co za tym idzie, własne ciało należy szanować i pielęgnować z największą troskliwością i czułością. Akceptować, że jest ono jakie jest i dawać mu to co najlepsze, przede wszystkim mnóstwo miłości. Nie można także zapominać o tym, by słuchać własnego ciała, reagować na jego wołanie o pomoc, czyli przeróżne symptomy czy dolegliwości.

Inteligencja zdrowotna to właśnie nic innego jak świadomie uczestniczenie w zmianach jakie zachodzą w naszym ciele, dbanie o nie i poszerzanie własnej wiedzy odnośnie technik i sposobów pielęgnowania go jeszcze lepiej. Pozwolę sobie zacytować definicję samego profesora Vatulani: „Inteligencja zdrowotna to zdolność do aktywnego odbierania i przetwarzania informacji o stanie własnego zdrowia w celu prawidłowego podejmowania działań prewencyjnych i naprawczych w sytuacji potencjalnego lub realnego niebezpieczeństwa spadku poziomu funkcjonowania własnego organizmu.”

CO MOŻESZ ZROBIĆ JUŻ DZIŚ?

  1. Jeść dużo warzyw i owoców – zawierają przeciwutleniacze, które niszczą wolne rodniki sprzyjające szybszemu starzeniu się ciała i zużywaniu organizmu. Pomagają nam zachować młodość. Im bardziej intensywny kolor owocu czy warzywa, tym lepiej. Na szczycie są borówki, kapusta, brukselki, brokuł, truskawki, jeżyny, śliwki, itp.
  2. Ruszaj się – 30 minut dziennie gimnastyki, spacerowanie, rower, basen oraz inne sporty o umiarkowanym natężeniu pozwalają naszemu ciału zachować gibkość, jędrność, zdrowie i młodość na dłużej.
  3. Aktywność umysłowa – regularny wysiłek mózgu, odmładza go. Nauka języków obcych, rozwiązywanie krzyżówek czy zagadek, nabywanie nowych umiejętności, dokształcanie się, itp.
  4. Uprawiaj… seks! – dostarcza przyjemności, zbliża ludzi, spala kalorie, poprawia nastrój, odpręża, podtrzymuje więzi emocjonalne z partnerem i przede wszystkim odmładza człowieka 🙂
  5. Pij wino – ale tylko czerwone. Zawiera bowiem ono resweratrol, który działa zbawiennie na nasze ciało. Przykładem są osoby starsze żyjący w rejonach, gdzie stosuje się dietę śródziemnomorską, gdzie wino jest na porządku dziennym. Starzeją się wolniej i cieszą się znacznie lepszym zdrowiem niż osoby w tym samym wieku w innych krajach.
  6. Stosuj suplementy diety- i tu mamy konkretne przykłady. Na modzie jest stosowanie filtrów przeciwsłonecznych, więc bierzemy witaminę D. Jemy mało ryb, więc warto zainwestować w kwasy omega3, w dobie okrojonego w wartości odżywcze jedzenia trzeba też pomóc jelitom ( tam rodzi się odporność) poprzez zażywanie probiotyków, warto także zainteresować się ginkgo biloba ( miłorząb japoński)  dla sprawniejszej wydolności intelektualnej.

 

To jednak nie wszystko…

Jest jeszcze jedna kwestia omówiona w danym wykładzie, mianowicie głodówka i zmniejszenie przyjmowanych kalorii. Wydaje mi się to na tyle drażliwy temat, że nie chcę się w nim wypowiadać. Nie jestem lekarzem ani dietetykiem i uważam, że w przypadku decydowania się na głodówkę, należy wpierw wykluczyć wszelkie przeciwwskazania i skontaktować się ze specjalistą. Dlatego ową kwestię pozostawiam Wam do wybadania. Zabawa z organizmem i testowanie jego granic, może skończyć się tragicznie.

Jeśli chodzi o picie wina to oczywiście oprócz mózgu mamy także wątrobę, także zalecam rozsądek w dozowaniu ilości. Lampka do kolacji w zupełności wystarczy.

Co chciałabym dodać od siebie. Na pewno oprócz wdrożenia nowych rzeczy i zmiany nawyków, warto też wziąć pod uwagę jedną ważną sprawę – stres. Wszelkimi sposobami musimy go unikać. Jest największym wrogiem człowieka – jego zdrowia i życia. Także najlepiej będzie jak pierwsze co zrobisz, to odnajdziesz własną, sprawdzoną metodę na redukcję stresu w swoim życiu.

Ktoś z Was oglądał może już ten wykład? Co o nim myślicie? A może któryś z powyższych nawyków gości już w Waszym życiu od dawna? Podzielcie się wrażeniami i własną opinią, a także jeśli macie jakieś złote rady na zachowanie młodości jak najdłużej – nadstawiam oba ucha ( a raczej oczy). 🙂

 

 

Reklamy

3 uwagi do wpisu “6 rzeczy, które musisz zacząć stosować już dziś, bo przybliżą Cię do długowieczności.

  1. Osobiście mam duży problem z prowadzeniem zdrowego trybu życia, bo wciąż wychodzę ze zgubnego założenia, że życie jest za krótkie żeby sobie czegoś odmawiać (w tym wszelkich fast foodów, słodyczy, napoi gazowanych- zwłaszcza coca-coli i itd.). Jednocześnie jestem zbyt leniwa by skutecznie wdrożyć zdrowe nawyki, regularnie ćwiczyć i ogólnie się ogarnąć pod tym względem. Totalnie brak mi wytrwałości. Już nie mówiąc o wszechobecnym stresie, na studiach, na jazdach z prawka, w teatrze. Póki organizm jest względnie młody, to na razie jakoś sobie radzi, ale wiem, że przyjdzie taki czas, kiedy się upomni o odpowiednie traktowanie. Oby nie było za późno.

    Polubione przez 1 osoba

  2. Sama szukam zmiany dotychczasowego postępowania, żeby bezboleśnie trochę zmodyfikować nawyki:) Wino czerwone – to będzie czysta przyjemność 🙂 Ruch- zmieniłam samochód na rower, a jak mnie natchnie to i z buta wędruję do domu. Moje szczęście, że mam blisko, grzechem byłoby nie skorzystać haha 🙂

    FRIZZY_MIND – dokładnie to samo podejście mam! hehe, nie znasz dnia ani godziny, więc dlaczego by sobie odmawiać. Tyle możliwości sprawienia sobie przyjemności dokoła 😛 Ale ogólnie uważam, że można wypracować złoty środek. Tu zjeść loda, tam odwiedzić Maca i mimo to (robiąc to oczywiście sporadycznie) zachować super zdrowie i samopoczucie:) Ludzkie indywiduum jak chce, drogę znajdzie zawsze.

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s